Nowoczesna profilaktyka uzależnień chemicznych i behawioralnych

+48 602 100 020 mariusz@cps.edu.pl
2017-09-08
Z badań przeprowadzonych przez Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, że duża część nastolatków nie rozstaje się ze smartfonem przez całą dobę - 70 procent śpi z telefonem pod poduszką lub tuż obok niego. W szkole podstawowej smartfony ma ponad 62 procent uczniów, w szkole średniej - już 81 procent. Czy to nieodwracalny trend?

- Nie uciekniemy od sieci, dlatego rodzice powinni uczestniczyć w niej z dziećmi - przekonuje Agata Kwiatkowska z Fundacji Edukacji Społecznej. - Ważne jest, żeby zdać sobie sprawę z tego, czym jest sieć dla młodego człowieka, co on tam kreuje - dodaje zaproszona ekspertka. Z kolei Agnieszka Taper, dyrektorka biura Centrum Profilaktyki Społecznej, tłumaczy, czego młodzi ludzie w internecie szukają. - Dokładnie tego samego, czego my, dorośli. Grają, oglądają seriale i filmy, ale przede wszystkim komunikują się ze znajomymi - podkreśla Agnieszka Taper.

Obie zaproszone ekspertki w rozmowie z Piotrem Firanem podają przykłady sposobów radzenia sobie z zagrożeniami, czyhającymi na młodzież w wirtualnym świecie. - Niezwykle istotna jest tak zwana edukacja medialna zarówno w szkole, jak i w domu. Ona przygotowuje do mądrego korzystania z mediów. Chodzi nie tylko o higienę, ale też o krytyczne podejście - mówi Agnieszka Taper. Agata Kwiatkowska zwraca natomiast uwagę na istotę budowania relacji z dziećmi. - Gdy odkrywamy niepokojące treści na komputerach lub smartfonach naszych dzieci, to pamiętajmy, że wchodzimy w ich sferę prywatną. Konfrontacyjne i agresywne podejście może zniszczyć dialog pomiędzy rodzicami i dziećmi na bardzo długo - ostrzega Agata Kwiatkowska.

Słuchając nagrania całej rozmowy z Czwórki, dowiecie się też, czy i jak kontrolować przeglądane przez nasze pociechy internetowe treści, na czym polega modelowanie zachowań "dziecko-multimedia" oraz w jakim wieku należy rozpocząć edukację multimedialną.




Czytaj dalej Żródło: http://www.polskieradio.pl
  • Uzależnienia behawioralne
    Uzależnienia behawioralne

    Pełna monografia uzależnień behawioralnych przygotowana przez ekspertów – analityków i praktyków.

    Czytaj więcej
  • „Zawirowany” świat ponowoczesności
    „Zawirowany” świat ponowoczesności

    Socjopedagogiczne spojrzenie na zmiany społeczno-kulturowe i obyczajowe ostatnich dwóch dekad. Autor podejmuję próbę ukazania etiologii tych zjawisk oraz rozwoju zachowań ryzykownych, uzależnień i dewiacji, na tle szerszych przemian kulturowych zwłaszcza jako wynik promocji rewolucji...

    Czytaj więcej
  • Cyfrowi Tubylcy – socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych
    Cyfrowi Tubylcy – socjopedagogiczne aspekty nowych technologii cyfrowych

    Podjęta przez autorów problematyka - od lat szeroko poruszana w polskiej literaturze pedagogicznej - wychodzi poza ramy tej dziedziny nauki. Posługując się odniesieniami socjologicznymi i ekonomicznymi, a także medycznymi, pragniemy - na ile to będzie możliwe - pokazać zjawisko głównie...

    Czytaj więcej
  • Narkotyki i paranarkotyki
    Narkotyki i paranarkotyki

    Narkotyki paranarkotyki – pełna analiza wpływu narkotyków i substancji działających podobnie na zdrowie i zachowania człowieka. Wyjaśniono kluczowe podziały substancji narkotycznych, zjawisko dopalaczy oraz psychiczne i fizyczne mechanizmy uzależnień. Praca popularna adresowana do...

    Czytaj więcej
  • Kadra Wojska Polskiego w latach 1989 – 2012
    Kadra Wojska Polskiego w latach 1989 – 2012

    Kadra Wojska Polskiego (1998-2012) – studium przebiegu zmian wśród kadry WP od początku transformacji do zakończenia profesjonalizacji armii. Prezentujemy etapy przemian, w tym likwidacji zasadniczej służby wojskowej, powołania korpusu zawodowych, rozformowania korpusu oficerów...

    Czytaj więcej
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej.